Home > The MidwayHouse

Stichting Dom-ray vindt het belangrijk dat de jongeren succesvolle en zelfstandige leden van de Cambodjaanse samenleving worden. Om dit doel te bereiken is Stichting Dom-ray in 2010 het MidwayHouse gestart. Het MidwayHouse biedt niet alleen betaalbare en veilige huisvesting aan studenten tijdens hun vervolgopleiding, maar traint hen ook in vaardigheden die noodzakelijk zijn om een succesvolle transitie naar een compleet zelfstandig bestaan te kunnen maken.Logo MWH

Wanneer kinderen opgroeien in tehuizen, komen zij nauwelijks in aanraking met een aantal zeer belangrijke vaardigheden die noodzakelijk zijn om op eigen benen te kunnen staan. De kinderen hebben dan misschien wel een goede opleiding genoten, maar zij niet goed kunnen omgaan met geld en zij niet weten hoe ze een huishouden moeten runnen, komen zij alsnog niet goed terecht. De stap van het beschermd wonen in een tehuis naar een compleet zelfstandig bestaan zal voor hen dan ook té groot zijn. Dit is voor mij in 2010 drijfveer geweest om het MidwayHouse te starten.

Het MidwayHouse is een huisvestingproject waarin deze jongeren de vaardigheden leren die noodzakelijk zijn voor het onderhouden van een zelfstandig bestaan, terwijl zij wel nog steeds bescherming en hulp genieten vanuit onze organisaties. Binnen het MidwayHouse worden grote uitgaven, zoals de huur van het pand, door Stichting Dom-ray gedekt. De studenten dienen een bijbaantje te zoeken om alle andere kosten van het huishouden zelf te bekostigen. Daarnaast dienen zij het huishouden geheel zelfstandig te runnen. Zo leren zij voor zichzelf te zorgen.

Inmiddels maken studenten afkomstig van twee tehuizen (NFC en Cambodian Organization for Living and Temporary-care) gebruik van dit project.
Vanaf 2017 biedt het MidwayHouse ook betaalbare en veilige huisvesting voor studenten van het Countryside Education Project die een studiebeurs hebben ontvangen om een universitaire of beroepsopleiding te volgen in Phnom Penh.

Foto’s Studentenhuis