Home > Countryside Education Project

Het Countryside Education Project werd in 2013 opgezet door voormalig NFC-student Chork Ratana. Dit project geeft kinderen en jongvolwassenen uit het arme boerendorp Kor de mogelijkheid onderwijs te volgen.

Logo CSEP
Chork Ratana is wees en afkomstig uit het arme dorp Kor. Op jonge leeftijd is hij door NFC opgevangen en hij heeft inmiddels zijn universitaire opleiding afgerond. Ratana is dankbaar voor de kansen die hij via NFC heeft gekregen – kansen die veel andere Cambodjaanse kinderen nooit zullen krijgen gezien het feit dat zij beperkt toegang hebben tot onderwijs. In 2013 is Ratana met het initiatief gekomen om een onderwijsprogramma in zijn geboortedorp op te starten om zo andere kansarme kinderen te helpen.

De meeste gezinnen in Kor hebben onvoldoende geld om de schoolkosten voor hun kinderen te betalen. Vaak moeten de jongeren meehelpen op het land, of worden zij naar de nabij gelegen fabrieken gestuurd om geld te verdienen (meestal onder erbarmelijke omstandigheden en tegen een laag loon). Ratana wilde hierin verandering en wilde de gemeenschap motiveren voor onderwijs. Sinds de start van het project in 2013 reist hij elk weekend naar het dorp om tientallen kinderen gratis en in zijn vrije tijd les te geven.

“I am verRatana portrety glad to work on this project because my situation was similar to these children’s.
Before I came to NFC, I did not have a chance to study because the community is so poor and I have no parents to support me.
I always felt very sad when I saw other children go to school.
Thanks to NFC, I have received higher education.
I really wanted to pass on my knowledge to other children and give these children a chance to study as well. I can now help others, after NFC has helped me.”

Met dit project hebben we een verandering in de mentaliteit van de dorpelingen bereikt: daar waar veel ouders initieel gefocust waren op korte termijn resultaten (jongeren snel geld laten verdienen), zijn de meeste ouders nu overtuigd van het nut van onderwijs. In samenwerking met Golden Futures (UK) streven we er naar om een aantal van deze studenten een studiebeurs aan te bieden zodat zij een vervolgopleiding kunnen volgen. Wij zijn daarom op zoek naar donateurs die bereid zijn een student te sponsoren tijdens zijn of haar studie. Als u hierin geïnteresseerd bent, neemt u dan contact met ons op.

Foto’s Countryside Education Project